Megvédjük a Városligetet

Városliget Barátai

Kell egy sziget!

...de kell-e 3 közúti híd és pár száz tonna beton?

2018. augusztus 29. - Garay Klára

A Városligeti tavat "rehabilitálják" Nem, de ez olyan jól hangzik. Sokan lelkesednek, hogy megújul a Városliget, meg visszatér a régi fénye... de vajon tényleg?
Itt látható a Nádor híd íve...a Lizsé nevű vendéglátó egység előtt. img_5935.JPGBenőtték a gyomfák, mert annak Főkertnek a dolgozói nem ismerik a gyomfákat, amely FŐKERT oly sok ideig, olyan sokat tett a park gondozásáért, BNV-telenítéséért,  De ma más szelek fújnak! Nem közfeladatot teljesít, hanem megrendelői igényeket elégít ki. és a közmunkás nem kertész. De lehet hogy a főnöke sem. Így jutott ilyen sorsra. Pedig nemrég még:nador_hid_csak_az_iv.JPGA felirat is olvasható voltnador_hid_tablaja.jpg Ma már csak ez látszik.

 

img_5938.JPG

A tónak az Állatkerttel szembeni részét egy csaknem 800 méter hosszú, 9 méter széles csatornával összekötik a tónak a stégek körüli részével:to-hidak.jpgNa így!

Elhalad a Feszl pavilonok előtt (a nemrég épített kis labda pályán, a játszótéren, pingpong asztalon keresztül, a Széchenyi  fürdő és a Kisföldalatti lejáratával szemben a földalatti fölött. Hogy a csatorna egy híd alatt menjen át a Kós Károly sétány nevű autópálya lehajtó alatt!...bele a tóba.

Akinek van hozzá lelki ereje, az képzelje el, amint árokásó, közműfektető gépek, daruk, teherjárművel végzik dicstelen feladatukat ezek között a fák között!


img_5942.JPG

img_5951.JPG

Innen sétálunk tovább a Kós Károly sétány felé. A Sétány alatt keringtetik majd az új csatorna vizét, és a sétány ezen szakasza híd lesz.  De közúti teherbírásra tervezett híd! Mert árut kell szállítani a Vendéglőknek! És a szigeten lévő kutak karbantartását is meg kell oldani valahogyan.

img_5953.JPG

Elég széles hidacska kell ide, ahova az egykori Városligeti körút megérkezik.

img_5957.JPG

Na de a felső tó és az alsó között 4 méteres szintkülönbség van! Hogyan jut a víz föntről lentre? vízeséssel, természetesen 8 darab vízeséssel! Ugyanannyi csobogóval, amibe a szennyfogókat is beépítik.. Volt itt valaha 8 vízesés? Kötve hiszem! De a törtrénelmi illizió felépítéséhez szükség van a történelem kreatív megközelítésére.

viii_r_szletes_helysznrajz_t_2018_04_24_evd_002.png
Na de volt itt valaha 4 híd is? Természetesen nem, de "a mai kor igényei" (lásd vendéglős lobbi) ezt diktálják. Az úh hidak közül csak egy lesz sétáló híd, a másik 3 közúti forgalmi terhelésre készül majd, hiszen a Sziget dél-nyugati szélén van egy sor kútja a Széchenyi fürdőnek! És a Nyereghez is be kell menni a kukás autónak és az áruszállítónak.

Na és rendezvény helyszín is kell valahol a közelben. Hja kérem, a vurtsli nem volt jó helyen a Vidámparkban, kihozzák hát a parkba!. Ezek a mobil vidámparki produkciók pedig nem fix telepítésűek, hanem teherautókkal utaznak rendezvényről rendezvényrel!

De akkor miért kell a Páva sziget? Hiszen valójában a csatorna csak nehezíti a Liget ezen részének használatát! ( Ha a használat alatt a rendezvényeket értjük, nem a park használatot) Hát csak! Különben a múltba révedőket mivel manipulálnák?
Ha kell a sziget, kell a csatorna. Ha kell a csatorna, kell a vízesés... Na és még mi minden: új víztisztítók, vízforgatók, keringtetők.

Ha ezek kellene, ezek árammal fognak működni. Besegítenek ezek a tó szellőzésében, de nagyon nagy árat adunk érte. De erről majd a következő posztban.

A nagy kérdés: ki és az átadó ünnepség után mennyi ideig fogja ezt jó karban tartani? És ezzel együtt az egész új beépített Liget projekt fenntartásának költségeire, hatására gondolt-e valaki?

 

Gazdag ország vagyuk! Mert a lényeg: Minél drágább és minél értelmetlenebb legyen!

És a szakértők is jól keresnek, mert meg tudják magyarázni, milyen jó lesz ez nekünk. Legalább 100 fa esik áldozatul!

 

Útépítés a Városligetben

...és a Római birodalomban

Az ókori Római birodalomban olyan utakat tudtak építeni, melynek elemei a századok próbáját is kiálltak, így ma is láthatók, több helyen járhatók is.
Ez jutott eszembe, amikor megláttam a napokban elkészült sétányt a Városligeti körút és az Olof Palme sétány szögletében. Esett egy fél órás eső, és a sétányon vígan hömpölygött a víz, a mélyedésekben ( az út mélyedéseiben!!!!!) összegyűlt a sáros, törmelékkel teli víz! Lefolyni ugyanis nem tudott. Mert az út, követi a Liget domborzati viszonyait. Nincs aláépítve, nincs egy enyhe lejtése két oldalra, nem kiemelték a talaj szintjéből, hanem lesüllyesztették, hogy kis patakmedret képezzen esőben.
Igaz, hogy az ókoriaknak nem a szalagátvágás volt a céljuk, hanem a biztonságos szállítás, közlekedés. Forognának is a sírjukban, ha egyszer ránk néznének az égi vadászmezőkről.

Nem is közbeszerzésen választották ki a legszimpatikusabb rokont az építésére…
Nem is igen vihette haza az építőanyagot a munkavezető…
Világra fog szólni minden a Ligetben…. és sírva röhögünk a szép fehér látvány-kaviccsal leszórt, közlekedésre, sétára, egyaránt alkalmatlan „sétányon”. Röhögnénk, ha nem a mi pénzünkből, a mi Ligetünk elpusztítása árán történne mindez, hanem valamelyik fontos ember vadászkastélyának kertjében.

 https://digolanum.gportal.hu/gindex.php?pg=36088902

romai_ut.jpg

img_4312.JPG