Megvédjük a Városligetet

Városliget Barátai

Városliget Barátai

Mese az amerikai vasfa kísérletről

"nem mese ez gyermek"

2018. október 07. - Garay Klára

Kertészeti kísérletet végzünk ketten. A Betonkeverő Zrt és én. A Betonkeverők kipróbálták, hogy mi történik akkor, ha kivágják az amerikai vasfát. ( Egyrészt elindul a Ligetvédő mozgalom)

amerikai_vasfa_kivagasa.JPG

másrészt a vasfa gyökerei vadul sarjadzani kezdenek és egy év alatt méter magasra növő hajtásokat hajt. Ezek azonnal oly magasra nőnek, hogy a bozótot kaszálók sem vágják le, mert az is fa nekik. Már nem láthattok be a volt Hungexpo/ Kertem területére, de a fotók bizonyítják, hogy mi lett a kísérlet eredménye.A sok között egy albinó ( festékhiányos) is született. Tehát már tudjuk, hogy olyan akar lenni, mint a sárkány: levágják egy fejét kettő nő helyette. Így kezdik meg az idegenek világhódító útjukat: kivadulnak.

img_4347.JPG
De mert egy kísérlet nem kísérlet, megismételték. Kivágtak egy vasfát akkor is, amikor a Vakok kertje- Sportpálya imitációt kezdték "építeni". És IGEN! A vasfa újra csak nem hagyja magát. És ahol a régi fa gyökere volt, szép sorban hajtanak a fiatal vasfa újulatok.

img_7959.JPG
(Így indította el világhódító útjára a kínai papíreperfát persányizöld kormánybiztos a Varannó utcában. Neki is sikerült...hiszen neki minden sikerül! Át se ülteti a fát és azok akkor is nőnek )
És hogy jövök ide én?
Hát, csak úgy, hogy 3 évvel ezelőtt a kertünkben elvetettem néhány vasfa magot. ( Előtte gondosan leforráztam, kalapáccsal megtörtem, ahogy kell, hiszen a mag annyira kemény, hogy magától nem bír kicsírázni. A 10 magból 2 kicsirázott. (Naná, hogy egymás melletti kettő.) Őket óvom, védem 2 éve. És lám máris milyen nagyra nőttek! A törzsük kb egy arasznyi. A levelek kicsit nagyobbak, de még nem kétszeresen összetettek, csak simán összetettek.

img_8005.JPG
Így én is bebizonyítottam, amit mindenki tudott eddig is: a vasfa magról nehezen szaporítható, és sokkal lassabban nő, mint a gyökérről sarjadzó.
Hogy mi következik ebből? 2 dolog.
1. nekem, amíg élek dédelgetnem kell a fácskámat, mert felelős vagyok érte. Nagyon sokáig kell élnem, hogy 5 méteres korában is láthassam... Hátha megérjük!.
2. A Betonkeverő pedig kénytelen teleépíteni betonkolosszusokkal a Ligetet, hogy megakadályozza az amerikai vasfa tovaterjedését.
Mást nem tudtak kezdeni a felfedezésükkel. Vagy: Felfedezték egyáltalán? Vagy csak dugjuk a kerítés mögé, amit csináltunk és ők maguk sem akarják látni? Nem tudhatom.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://varosligetbaratai.blog.hu/api/trackback/id/tr6414287525

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása